Europska udruga za interpretaciju baštine jednom godišnje okuplja stručnjake tog područja. Ovogodišnja konferencija održala se u belgijskom povijesnom gradiću Mechelenu gdje je glavna tema okupljanja bila “Interpretacija baštine za budućnost Europe”, a posebno predavanje održala nam je Martine, dama pristigla ravno iz 19. stoljeća.
Kad smo prvi put ugledale Martine Teunissen, bilo je to poput susreta s duhom, da budemo preciznije – susreta sa živim duhom prohujalog vremena. Na registracijskom pultu u predvorju konferencijskog centra, usred uobičajene europske zbrke s početka 21. stoljeća, dočekala nas je Martine koja kao da je izravno teleportirana s kraja 19. stoljeća.
“Doputovale ste kažete zrakom!? Stvarno!? Kažete da se ta sprava zove avion. Čula sam nešto o tome, ali zar žene smiju putovati njime? Same? Bez muške pratnje!? Meni se kočije ipak doimaju sigurnijima. Tako putuju fine dame”, odjednom nas je zasula bujicom pitanja topeći i relativizirajući našu suvremenu viziju svijeta svojim do perfekcije izbrušenim gledištem Fin de sièclea. Kao što je njena odjeća do najsitnijeg detalja identična onoj koja se nosila u Europi toga doba, tako je posložen i njen duh: ona ne zna za Internet i Facebook, nije čula za let u svemir i Einsteinovo otkriće, ali ponešto je načula o žarulji i oduševljena je Ibsenovom Lutkinom kućom, dramom “koja je upravo premijerno postavljena na scenu” u njenom gradu.
Tko zna koliko bi potrajala naša igra, u kojoj smo podjednako uživale mi koliko i Martine, da nas konferencijske obaveze nisu vukle na drugu stranu. Ne želeći propustiti jedinstvenu priliku da doznamo više o Martine, gotovo istodobno, posegnule smo za posjetnicama, a ona nam je uzvratila istom mjerom: iz svoje je torbice, predmeta koji je upravo krajem 19. stoljeća od isključivo muškog rekvizita postao prvorazredni ženski modni detalj, izvukla – posjetnicu.
Tvrtka za oživljenu povijest
Na posjetnici piše da je Martine kreatorica i vlasnica tvrtke za organizaciju povijesnih događanja i savjetovanje naziva Beleef Het Verleden (Iskusi prošlost), smještene u Nizozemskoj. Njeno zanimanje je – kostimirani interpretator oživljene povijesti. “Pomažem muzejima, školama i dvorcima u pripremi događanja koja oživljavaju povijest. Na takvim događanjima kostimirani interpretatori koriste svoje vještine kako bi educirali publiku o ljudima i događajima iz prošlosti”, pojasnila nam je Martine i dodala kako se tim poslom bavi od 2008. godine. Radi u gotovo svim nizozemskim pokrajinama, ali i u Belgiji i Francuskoj. Desetak sati kasnije u jednom tihom kafiću razgovaramo, ovaj put i mi i ona, ugodno smještene – u 21. stoljeće.
“Studirala sam povijest na Sveučilištu u Leidenu u Nizozemskoj. Dio svoga diplomskog studija provela sam u Sjedinjenim Američkim Državama na fakultetu William and Mary u Virginiji. Odsjek za povijest blisko surađuje s muzejom na otvorenom Colonial Williamsburg gdje sam istraživala njihov povijesni kazališni program Revolucionarni grad. Nakon povratka u Nizozemsku napisala sam diplomski rad o tome kako javnosti prezentirati prošlost te prikazala kako na povijesne prezentacije u javnoj domeni utječu različite sfere: povijesni studiji, potražnja i očekivanja posjetitelja, ciljevi muzeja itd. Posebno sam bila zaintrigirana pitanjem što posjetitelji uče od oživljene povijesti i tijekom svog istraživanja uvjerila sam se da je učenje o povijesti putem suočavanja s ‘povijesnom ličnosti’ jedan od najfascinantnijih načina učenja o prošlosti. To me inspiriralo da pokrenem posao”, kaže Martine, dodajući kako se prva ideja o kostimiranom oživljavanju povijesti pojavila baš u vrijeme kad je živjela dama u čijem nas je liku toga jutra dočekala.
“Tada se pojavio prvi muzej na otvorenom, Skansen u Švedskoj, gdje su se lokalni (domaći) stanovnici obukli u povijesne i folklorne kostime kako bi folklor održali živim. Međutim, danas taj termin znači puno više od kostimiranja. Ima puno veći fokus na interpretaciji. Interpretacija prošlosti je temeljna”, priča nam zaključujući kako je riječ o zahtjevnom poslu koji iziskuje vještine povjesničara, učitelja i izvođača. O tome kako ju je ona stekla, otkriva nam pričajući o izazovima svoga diplomskog rada.
“Kostim je alat koji približava ljudsku maštu prošlosti i dočarava im ono što ne mogu zamisliti, iako sam kostim nije glavna poanta kostimiranog interpretiranja.”
“U svojem radu koristim vještine stečene tijekom studija povijesti i studija za učitelja. Službeni naslov moga diplomskog rada bio je Prezentacija prošlosti u javnim sferama. Iskustvo prošlosti: Rekonstrukcija i rekreacija povijesti na Colonial Williamsburgu (2008.) na temelju koje za početak 2017. godine pripremam niz predavanja. Održat ću ih u sklopu online povijesne akademije”, objašnjava Martine, dodajući kako je riječ o prijelomnom događaju jer, osim inicijative za uspostavljanje online akademije oživljene povijesti, ne postoji studij na sveučilišnoj razini na kojem bi se moglo naučiti kako biti kostimirani interpretator oživljene povijesti.
“Mnoge vještine i iskustva stekla sam upravo radeći ovaj posao”, kaže uvodeći nas polako u tajne povijesnih transformacija.
Biti žena iz 18. stoljeća
“Jako me zanima žena iz 18. stoljeća koju sam već nekoliko puta interpretirala, a posebno mi je drag lik Constantie Huydecoper. Ona je bila član elitne obitelji iz Amsterdama. Sačuvan je veliki broj pisama koje je slala svome suprugu i iz njih se može iščitati karakter izuzetne žene koja nije skrivala svoje emocije u vrijeme kada se očekivao veoma formalan odnos sa suprugom. Njezina životna priča puna je ljubavi, drame, svakodnevnice i djece, a sve je isprepleteno sa širom slikom života elitnog društva u Amsterdamu. Ona nam je podarila novu perspektivu na život elitnog društva 18. stoljeća”, pripovijeda nam, dodajući kako je to neka vrst specijalizacije, ali raspon njenih uloga i kostima seže od rimskih vremena do 20. stoljeća, uključujući niže, srednje i više klase.
“Kada se nalazite u ulozi neke povijesne ličnosti, morate biti u mogućnosti ‘čitati’ ljude u publici i procijeniti jesu li oni spremni na vašu igru. Žele li doista otputovati s vama u prošlost? Žele li razgovarati s vama kao da zaista jeste povijesna ličnost? Već u prvoj minuti razgovara morate predstaviti povijesno razdoblje i objasniti publici tko ste te osjetiti da li je to publika prihvatila. Također, važno je voditi publiku kroz teme koje ste pripremili. Kako se vođenje temelji na improvizaciji, publika ima veliku slobodu. Bez obzira na to, uvijek ih možete navesti na temu o kojoj želite govoriti. Povijesna lokacija (koja ponekad izostane) i povijesni kostimi – oni čine publiku spremnom odbaciti svaku sumnju i nevjericu. Zato je važno da kostim bude kvalitetan i uvjerljiv, a vi kao lik trebate biti otvoreni, proaktivni i također uvjerljivi”, otkriva nam tajne zavođenja koje je toga jutra primijenila i na nas. Povijest ju je odvela i u kostimografiju te vrlo često sama izrađuje kostime u svom ateljeu.
Kostimi za posudbu
“U Nizozemskoj je teško pronaći kvalitetne kostime za posudbu, tako da ponekad unajmljujem kostime od tvrtke La Compagnie du Costume iz Francuske koja se upravo njima bavi. Volim sakupljati i povijesne predmete, ali oni moraju imati svoju svrhu. To znači da te predmete koristim u svojim projektima, a ne da samo stoje na policama”, priča i dodaje kako i u slobodno vrijeme živi “napola u prošlosti”. “Pridružujem se Art Deco turama, sudjelujem na večerama i plesovima inspiriranim 18. i 19. stoljećem te organiziram vintage šetnje, naravno uvijek u odgovarajućim kostimima. Uglavnom je sve to vezano uz moj posao, ali je i jako zabavno”, smije se dodajući kako je kod nje i budućnost zapravo – prošlost.
“Sanjam o kupnji zemljišta s povijesnom pričom, gdje će biti kuća u kojoj ću živjeti te će služiti i kao ured s posebnim sobama za određene projekte.
“Voljela bih imati plesnu dvoranu, blagovaonicu, povijesne sobe za iznajmljivanje (noćenje), prostorije za dječje aktivnosti za različita povijesna razdoblja, vanjsko zemljište za uzgoj biljaka i životinja, te objekt koji se nekad koristio kao štala, kako bih proširila smještajne kapacitete, poput bed&breakfast”, pripovijeda nam svoje želje Martine.
Kad joj kažemo kako uopće ne sumnjamo da će i doručak biti u povijesnom stilu, što će njene vještine proširiti i u gastro-interpretativnom pravcu, kaže – “u to možete biti sigurni!”